PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN.
PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN.
PENGENALAN PENGURUSAN TINGKAH
LAKU DAN DISIPLIN.
APAKAH ITU PENGURUSAN TINGKAH LAKU????
Tingkah
laku ialah apa yang dilakukan oleh seseorang individu dan semua tindakan
manusia yang dapat diperhati dan dinilai secara separa sedar atau sedar.
Manakala pengurusan tingkah laku ialah satu rancangan untuk memodifikasikan
tingkah laku bermasalah ke satu matlamat yang telah ditetapkan dengan kaedah
yang sesuai(Dr.Ragbir Kaur A/P Joginder Sigh). Setiap guru mesti mempunyai satu
pengurusan tingkah laku kawal kelas,pembelajaran yang sihat
JENIS-JENIS TINGKAH LAKU.
TINGKAH LAKU BERMASALAH
|
|
Tingkahlaku
Bermasalah
|
Tingkahlaku
Bermasalah Positif
|
Ø Bergantung
Ø Disruptif
Ø Distruktif
|
Ø Ingin Tahu
Ø Cepat Belajar
Ø Pintar Cerdas
Ø Proaktif
|
TINGKAHLAKU
BERGANTUNG
|
TINGKAHLAKU
DISRUPTIF
|
TINGKAHLAKU
DISTRUKTIF
|
TINGKAH
LAKU YANG MENGHALANG
|
TINGKAH
LAKU YANG MENGGANGGU
|
TINGKAHLAKU
ANTISOSIAL
|
MEMBAHAYAKAN
DIRI SENDIRI
|
MEMBAHAYAKAN
ORANG LAIN
|
MEMBAHAYAKAN
DIRI SENDIRI ,SEKOLAH DAN MASYARAKAT
|
-KEBIMBANGAN
-PENGASINGAN
DIRI
-PERGANTUNGAN
BERLEBIHAN
-RENDAH
DIRI
|
-HIPERAKTIF
-KELAKUAN
NAKAL
-BISING
-KETAWA
KUAT
-AGRESIF
|
-GANGSTERISME
-VANDALISME
-KUMPULAN
LIAR
|
TEKNIK-TEKNIK PENGURUSAN TINGKAHLAKU
v PENGUKURAN PERSONAL
v TEKNIK PENCEGAHAN
v TINDAKAN PEMBETULAN
Teknik Modifikasi Tingkah Laku dan Disiplin
•
Teknik
modifikasi tingkah laku ini merupakan satu intervensi yang boleh digunakan oleh
guru dalam menguruskan tngkah laku dan disiplin di dalam bilik darjah.
•
Antara
teknik modifikasi tingkah laku yang boleh digunakan adalah:
1) Peneguhan : peneguhan positif,
peneguhan negatif
2) Denda
3) Penghapusan/pelupusan
4) Prinsip Premack
PENEGUHAN
POSITIF
•
Peneguhan
positif ialah memberikan sesuatu ganjaran setelah perlakuan itu ditunjukkan,
yang menyebabkan perlakuan itu diulangi atau diperkuatkan lagi.
•
Dalam
bilik darjah, peneguhan positif ini diberikan sebagai salah satu bentuk
motivasi dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
•
Contoh-contoh
peneguhan positif yang boleh diberikan dalam bilik darjah ialah seperti:
1) memberikan
kata-kata pujian selepas pelajar melakukan sesuatu kerja atau menjawab soalan,
2) memberikan
senyuman yang ikhlas
3) menepuk bahu pelajar sebagai tanda bangga.
4) memberi
hadiah
PENEGUHAN
NEGATIF
•
Peneguhan negatif ialah rangsangan serta merta yang
tidak selesa atau menyakitkan yang diberikan selepas sesuatu tingkah laku
ditunjukkan.
•
Organisme
kemungkinan mengulang tingkah laku yang dapat mengelak atau mengurangkan
keadaan yang negatif.
•
Peneguhan dapat dilakukan secara
berterusan atau berkala.
DENDA
•
Denda adalah satu proses atau tatacara untuk menghentikan atau mengurangkan berulangnya tingkah laku yang tidak
diingini.
•
Skinner
berpendapat bahawa denda hanya boleh membawa kesan dalam tempoh yang singkat
sahaja. Selepas itu, tingkah laku yang tidak diingini biasanya diulangi lagi.
•
Contohnya, murid yang didenda, kerana
tidak boleh menguasai setengah-tengah kemahiran matematik, mungkin akan
timbulnya sikap kebencian terhadap pembelajaran matematik.
PELUPUSAN/PENGHAPUSAN
•
Pelupusan
bermaksud perlakuan yang tidak diberi peneguhan akan lupus dengan sendirinya.
•
Bertujuan mengurangkan dan melupuskan tingkah laku yang
tidak diingini.
•
Sebagai contohnya, jika guru ingin seorang murid untuk bertindak laku
dalam cara tertentu, dia boleh mewujudkan situasi dimana murid-murid tidak
mendapatkan sebarang peneguhan atau perhatian selepas menunjukkan sesuatu tingkah
laku bermasalah.
Kesan
Teknik Modifikasi Tingkah Laku Terhadap Pengajaran & Pembelajaran.
• Kemahiran atau teknik yang baru dipelajari diberi
peneguhan secara berterusan dan diikuti dengan secara berkala supaya dapat
dikukuh dan dikekalkan
• Peneguhan yang positif membawa keseronokan adalah
lebih berkesan daripada peneguhan negatif yang membawa kesakitan.
• Prinsip pelupusan/penghapusan sesuai
untuk memodifikasikan tingkah laku pelajar yang tidak diingini.
• Membantu pelajar menguasai konsep supaya mereka
memperoleh ilmu dan kemahiran dengan tepat.
• Kadangkala, peneguhan negatif sesuai untuk mendapatkan
tingkah laku yang diingini. Misalnya, menarik balik pemberian waktu rehat jika
pelajar tidak mematuhi peraturan atau displin bilik darjah.
CIRI – CIRI
TINGKAH LAKU POSITIF DAN TINGKAH LAKU
NEGATIF.
• Dalam konteks pendidikan, tingkah laku bermasalah
merujuk kepada sebarang tingkah laku yang boleh merosakan kelancaran dan
keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran khususnya di dalam bilik
darjah.
• Kajian membawa kepada dua pecahan utama tingkah laku
murid bermasalah iaitu, positif dan negatif.
• Tingkah laku bermasalah positif yang dikenal pasti
seperti perlakuan ingin tahu, cepat belajar, pintar cerdas dan proaktif.
• Manakala untuk tingkah laku bermasalah negatif pula
ialah perlakuan distruktif iaitu tingkah laku anti sosial, disruptif berkaitan
tingkah laku mengganggu, dan akhirnya tingkah laku bergantung yang berlebihan.
• seseorang murid itu mempunyai masalah bertingkah laku
positif atau negatif, ia akan membawa kesan yang tidak baik dalam aktiviti
pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah.
• Antara ciri-ciri yang ada pada murid-murid yang
bermasalah tingkah laku :
• penumpuan yang singkat,
• memencil dan menarik diri daripada aktiviti kelas,
• terlalu bergantung kepada seseorang,
• tidak mesra dengan guru dan orang lain,
• gopoh dan tidak
sabar,
• motivasi kendiri rendah,
• agresif,
• melanggar perintah,
• sentiasa mempunyai perasaan negative,
• memberi jawapan sesuka hati,
• kurang kemahiran mengawal emosi,
• perlakuan hiperaktif dan sering resah serta kurang
kepercayaan terhadap kebolehan diri.
Antara faktor yang
mempengaruhi pengurusan tingkah laku positif dan negatif:
• kedudukan tempat duduk murid yang jauh dari guru.
• Susun atur peralatan seperti meja, kerusi, almari
• alat bahan mengajar yang dipamerkan
Tatacara Menyelesaikan Masalah
Disiplin
Setiap masalah mempunyai jalan menyelesaian. Oleh itu,
tatacara menyelesaikan masalah disiplin penting dilaksanakan disekolah. Antara
tatacara seperti berikut:
• Guru
yang menerima aduan itu perlu memastikan kebenaran dan segala aduan dan
kesalahan adalah dianggap secara objektif.
• Ketepikan
perasaan marah dan elakkan dari membuat kesimpulan terburu-buru tanpa
menyiasat.
• Guru
perlu menentukan bahawa ada bukti berkaitan dengan tuduhan tersebut.
• Pastikan
suasana adalah tenang antara guru dan pelajar sebelum menjalankan penyiasatan.
• Beri
peluang kepada pelajar untuk memberi penjelasan terhadap sesuatu tuduhan.
• Guru
hendaklah menyedarkan pelajar mengenai kesalahannya.
• Jika
usaha untuk mengubah kelakuan pelajar gagal, dapatkan bantuan guru kaunseling
untuk menyelesaikannya.
• Jika
masih gagal, pelajar tersebut hendaklah dihantar ke kepada guru disiplin.
• Jika
masalah masih tidak dapat diatasi lagi (masalah serius), kes boleh dirujukkan
kepada pengetua dan pelajar itu akan dibawa ke Lembaga Disiplin untuk diambil
tindakan seterusnya Pihak lembaga akan menyiasat kes secara terperinci sebelum
hukuman dijatuhkan.
• Pelajar
diberi peluang untuk membela diri, hak untuk didengar dan mengemukakan alasan
dalam bentuk bertulis.
• Pihak
lembaga Disiplin akan membuat keputusan dan hukuman dikenakan jika didapati
pelajar benar-benar bersalah.
• Pihak
lembaga akan memberitahu ibu bapa pelajar.
• Pelajar
akan dikenakan hukuman gantung dari persekolahan dalam tempoh masa yang
ditentukan atau tindakan lain yang bersesuaian.
Peraturan
dan Undang-undang Kawalan Disiplin Pelajar di Malaysia
Secara umumnya, kosep disiplin merangkumi latihan
membentuk, membetul ataupun melengkapkan suatu sistem peraturan berkenaan
tingkah laku mengikut peraturan-peraturan yang telah ditetapkan. Pada peringkat
sekolah, disiplin adalah peraturan yang dikenakan ke atas pelajar dengan tujuan
mengawal tingkah laku mereka melalui hukuman atau ganjaran. (Mohd.Ismail
Osman,2008)
KESAN-KESAN
MASALAH DISIPLIN PELAJAR
v KESAN
KEPADA DIRI SENDIRI
Ø Tidak
dapat menumpuhkan perhatian kepada proses P&P dalam kelas menyebabkan
prestasi mereka merosot
Ø Menimbulkan
masalah kepada pelajar lain
v KESAN
KEPADA SEKOLAH
Ø Menimbulkan
persepsi negatif dalam kalangan guru dan pelajar dari luar serta ibu bapa
Ø Rekod
buruk sekolah akan menjejaskan nama baik sekolah sebagai tempat melahirkan
modal insan kelas pertama
v .
KESAN KEPADA NEGARA
Ø Imej
baik sesebuah negara itu dapat dilihat melalui sifat, tingkah laku serta akhlak
wargenegaranya dalam kehidupan seharian.
Ø Memberi
kesan yang negatif kepada negara mengenai pandangan dunia luar. Para pelancong
tidak akan datang ke negara yang mempunyai masalah sosial. Hal ini kerana,
mungkin mereka akan bimbang akan keselamatan mereka. Apabila keadaan ini
belaku, ia akan menjejaskan institusi perlancong negaraseterusnya menjejaskan
ekonomi negara.
Comments
Post a Comment