BAB 2: PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN
Definisi Pengurusan.
•
Harold
Koontz (1972) mentakrifkan pengurusan sebagai satu seni melakukan kerja melalui
dan bersama orang lain di dalam suatu kumpulan yang sengaja diadakan.
•
Mary
Parker Follet (1995) mentakrifkan pengurusan sebagai satu seni melakukan kerja
melalui sumbangan orang lain.
•
Menurut
perspektif Islam, pengurusan ditakrifkan sebagai satu proses melakukan kerja
dan menyempurnakan kerja melalui fungsi- fungsi pengurusan secara fitrah
•
melalui
dan bersama orang lain dalam usaha mencapai objektif kerja secara berkesan dan
menggunakan sumber- sumber organisasi dengan cekap dalam persekitaran yang
dinamik
•
dan
sentiasa berubah-ubah bagi mencapai objektif organisasi demi mencapai al- falah
di dunia dan di akhirat.
Definisi Pembelajaran.
- Pembelajaran adalah suatu proses yang unik dan subjektif yang menghasilkan fahaman, penghayatan dan kemampuan bertindak secara bebas
•
Pembelajaran
adalah perubahan yang berlaku dalam perlakuan pelajar yang dididik hasil
daripada penglibatannya dalam suatu pengalaman pendidikan.
•
Pembelajaran
merupakan perubahan tingkah laku secara kekal. Pembelajaran mesti diterjemahkan
kepada tingkah laku yang boleh diperlihatkan.
Pengurusan Pembelajaran.
•
Proses
di mana perancangan, pengawalan dan kepimpinan dalam suatu keadaan atau situasi
dapat menimbulkan perubahan tingkah laku dalam diri seseorang melalui
pencapaian.
•
Persediaan
yang perlu dilakukan oleh guru dan pelajar sebelum suatu sesi pengajaran dan
pembelajaran dijalankan di dalam kelas
Peranan Guru.
•
Golongan
guru merupakan anggota sekolah yang terlibat secara langsung dalam perlaksanaan
kurikulum dan program pendidikan di sekolah. Peranan yang dimainkan oleh
seseorang guru dalam sesebuah sekolah amat penting terutama dari segi
pencapaian aspirasi dan matlamat sekolah.
•
Sebagai
tenaga pengajar dengan merancang aktiviti pelajar berdasarkan sukatan pelajaran
dan melaksanakannya dalam bilik darjah mengikut strategi pengajaran yang
sesuai.
•
Sebagai
pengarah pembelajaran dengan membimbing pelajar supaya mereka berusaha belajar
secara individu atau berkumpulan.
•
Sebagai
pengurus bilik darjah seperti menyusun rutin bilik darjah, menentu corak
penyusunan meja dan sebagainya.
•
Sebagai
ibu bapa kepada pelajar, demi menjaga keselamatan dan kebajikan pelajar. Peranan
ini akan membantu pelajar menyesuaikan diri dalam sekolah sebagai sebahagian
keluarga mereka.
•
Sebagai
pendisiplin yang bertanggungjawab menjaga disiplin pelajar serta membantu
mereka membentuk sahsiah dan kelakuan yang sejajar dengan nilai dan norma
masyarakat.
•
Sebagai
contoh model hidup di mana tingkah laku guru menjadi contoh teladan kepada
pelajar. Nilai-nilai murni yang ditonjolkan oleh guru di sekolah dapat
diterapkan dalam jiwa pelajar.
- Kawal
- Rancang
- Pengalaman
- Mengarah
Mengawal
- · Mengawal peraturan bilik darjah.
- · Mengawal aktiviti berkumpulan.
- · Mengawal murid yang bermasalah peribadi.
- · Mengawal suasana bilik darjah.
Merancang
- · Merancang objektif pembelajaran berdasarkan sukatan pelajaran dan pengetahuan sedia ada murid.
- · Merancang strategi dan kaedah pengajaran yang efektif.
- · Merancang alat bantu mengajar yang lebih berkesan.
- · Merancang pemeringkasan isi pelajaran supaya pelajar jelas dengan pelajaran yang mereka belajar.
- · Merancang aktiviti penilaian.
Pengalaman
- Kaitankan pembelajaran dengan pengalaman
sedia ada pelajar.
- Ulang, sesi soal jawap.
- Penting dalam mepelajaran yang
lepas mbantu pelajar memahami sesi pembelajaran yang dijalankan.
- merancang pemikiran pelajar
dengan soalan.
- Fikir bersama, ramalan, cabar
minda pelajar.
Gagne
(1974) menyatakan bahawa pembelajaran adalah perubahan pemikiran, perubahan
kebolehan, perubahan tingkah laku dan pembelajaran perlukan rangsangan supaya
meninggalkan kesan yang lebih bermakna
Mengarah
•
Mengarah
pelajar supaya menumpukan perhatian kepada pengajaran.
•
Mengarah
pelajar untuk menjawap soalan yang diutarakan.
•
Mengarah
pelajar menguruskan tugasan harian bilik darjah.
•
Mengarah
pelajar untuk mematuhi displin yang telah ditetapkan.
FAKTOR FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN
Ø
Bilik Darjah
Ø
Diri Sendiri
Ø
Ibu Bapa
Persepsi
guru terhadap pengurusan dan pembelajaran secara koperatif dalam bilik darjah
v Johnson et. al (1998), pembelajaran
koperatif merupakan nadi kepada
pembelajaran berasaskan masalah.
ü Koperatif : pembelajaran koloboratif
(pembelajaran semula jadi)
ü tidak seperti pembelajaran latihan yang
mempunyai struktur dan sasaran pembelajaran yang jelas dan kuat.
ü tetapi ia menjurus kepada situasi
pembelajaran bersama yang memberi kesan secara langsung atau tidak kepada
individu dan ahli kumpulan.
v Pembelajaran koperatif juga
merupakan pembelajaran yang melibatkan sekumpulan pelajar yang mempunyai satu
matlamat yang sama yang melibatkan penyelesaian masalah ( Artz & Newman 1990)
v Kefahaman pertama tentang
pembelajaran koperatif adalah ia merupakan kaedah pembelajaran berkumpulan yang
efektif dan seharusnya memberi kesan dan pengalaman terhadap setiap ahli yang
melaluinya berbanding pembelajaran berkumpulan biasa (Jacobs, 2004).
v Berdasarkan Ng kim Choy (1999),
proses pembelajaran koperatif yang efektif mempunyai beberapa prinsip asas iaitu
kebergantungan secara positif dimana setiap ahli saling memerlukan untuk
mencapai matlamat bersama, akauntabiliti individu iaitu bertanggungjawab atas
pencapaiannya sendiri, interaksi dalam kumpulan serta penggunaan kemahiran
sosial seperti kepimpinan, membuat keputusan atau membina kepercayaan.
v Guru-guru bersetuju bahawa
pembelajaran koperatif merupakan salah satu kaedah pembelajaran yang dapat
menghidupkan suasana yang menarik di dalam kelas selain dapat membina sikap
pelajar yang lebih positif dalam proses pembelajaran.
v Pembelajaran koperatif juga dapat
membentuk pengajaran dan pembelajaran berpusatkan pelajar berbanding kaedah
sedia ada yang lebih berpusatkan guru.
Rumusan
Pengurusan
dan pembelajaran amat penting dalam sebuah proses pembelajaran, agar proses
pembelajaran dapat berjalan dengan lancar dan dengan lebih berkesan.
Comments
Post a Comment