PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN. PENGENALAN PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN. APAKAH ITU PENGURUSAN TINGKAH LAKU???? Tingkah laku ialah apa yang dilakukan oleh seseorang individu dan semua tindakan manusia yang dapat diperhati dan dinilai secara separa sedar atau sedar. Manakala pengurusan tingkah laku ialah satu rancangan untuk memodifikasikan tingkah laku bermasalah ke satu matlamat yang telah ditetapkan dengan kaedah yang sesuai(Dr.Ragbir Kaur A/P Joginder Sigh). Setiap guru mesti mempunyai satu pengurusan tingkah laku kawal kelas,pembelajaran yang sihat JENIS-JENIS TINGKAH LAKU. TINGKAH LAKU BERMASALAH Tingkahlaku Bermasalah Tingkahlaku Bermasalah Positif Ø Bergantung Ø Disruptif Ø Distruktif Ø Ingin Tahu Ø Cepat Belajar Ø Pintar Cerdas Ø Proaktif TINGKAHLAKU BERGANTUNG TINGKAHLAKU DISRUPTIF TINGKAHLAKU DISTRUKTIF TINGKAH LAKU YANG MENGHALANG T
SINOPSIS NOTA KULIAH 1 SOSIOLOGI PENDIDIKAN Sosiologi pendidikan adalah satu bidang sains kemasyarakatan. sosiologi pendidikan ialah sains sosial yang menggunakan ilmu sosiologi untuk mengkaji bidang pendidikan dalam sesebuah masyarakat. Dalam erti kata lain sosiologi pendidikan melihat kepada pendidikan dari perspektif sosiologi. Selain itu, sosiologi merupakan kajian santifik tentang masyarakat manusia dan tingkah laku sosial manusia. Tujuan sosisologi adalah untuk menyelidik, mengetahui dan memahami struktur asas masyarakat manusia, faktor- faktor yag menyatukan dan melemahkan kumpulan dan untuk mempelajari keadaan-keadaan yang mengubah kehidupan masyarakat.Ilmu sosiologi juga tertumpu kepada kelompok masyarakat. Sosiologi meneliti pembentukan dan corak perhubungan sosial manusia dalam kelompoknya. Sosiologi pendidikan telah lebih dipengaruhi oleh para sosiologiseperti Auguste Comte, Emile Durheim, Herbert Spencer, Edward Ross, Charles Cooley, Albion small dan Leste
BAB 2: PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN Definisi Pengurusan. • Harold Koontz (1972) mentakrifkan pengurusan sebagai satu seni melakukan kerja melalui dan bersama orang lain di dalam suatu kumpulan yang sengaja diadakan. • Mary Parker Follet (1995) mentakrifkan pengurusan sebagai satu seni melakukan kerja melalui sumbangan orang lain. • Menurut perspektif Islam, pengurusan ditakrifkan sebagai satu proses melakukan kerja dan menyempurnakan kerja melalui fungsi- fungsi pengurusan secara fitrah • melalui dan bersama orang lain dalam usaha mencapai objektif kerja secara berkesan dan menggunakan sumber- sumber organisasi dengan cekap dalam persekitaran yang dinamik • dan sentiasa berubah-ubah bagi mencapai objektif organisasi demi mencapai al- falah di dunia dan di akhirat. Definisi Pembelajaran. Pembelajaran adalah suatu proses yang unik dan subjektif yang menghasilkan fahaman, penghayatan dan kemampuan bertindak secara beb
Comments
Post a Comment